Historie R 5

 

1972                představení modelů R 1220, R 1221 a R 1222. Model R 1220 určen pro Francii a Rakousko. Na podzim zahájení prodeje R 1221 a R 1222 v Německu.

1973                R 1221 - na přání alternátor, R 1222 - kontrolka náplně brzdové kapaliny

1974                omezovač brzdného tlaku na zadní nápravě, boční výdechy topení v přístojové desce, představení R 1224 (R 5 LS) 1,3l motor s výkonem 64 k z R 12 TS. Model byl vybaven halogenovými světly, vyhřívaným zadním oknem, alternátorem, otáčkoměrem, denním počitadlem kilometrů, polohovatelným opěradlem, stmívacím zpětným zrcátkem, dvourychlostním stěračem čelního skla, třemi popelníky, zapalovačem cigaret s osvětlením, na přání stěračem zadního skla. Dodatečně zkrutný stabilizátor na zadní nápravě. Ve Španělsku firma FASA-Renault začíná vyrábět čtyřdvéřové provedení s velkým zavazadlovým prostorem. Je to Renault 7 (Siete), má o 50 mm prodloužený rozvor a motor 1037 ccm o výkonu 50 k. Tento model byl určen pouze pro Španělsko.

1975                R 1224 – model R 5 LS přejmenován na R 5 TS. Sériová výbava zahrnuje stěrače předního a zadního skla s elektrickým ostřikovačem, přední sedačky s opěrkami hlavy a couvacími světly.

1976                Leden – model R 5 TL, k větší výbavě patří Rádio Blaupunkt Ludwigshafen, opěrky hlav vpředu. Všechny modely mají řazení umístěno na podlaze, zamykání dveří zevnitř, kabel pro přední mlhová světla, na přání nástřik dutin s 5-ti letou zárukou, přední samonavíjecí bezp. pásy. R 1220 a R 1221 – sériově montován alternátor, kontrolka pro sytič, dvě couvací světla, na přání vyhřívané zadní okno. R 1224 – změněn poměr kol 4. rychlostního stupně z 1,034 na 1,027 a zpátečky z 3,231 na 3,545, vyklápěcí okna vzadu, odkládací prostory ve výplních předních dveří. R 1223 – na jaře představen model R 5 Alpine jako nejdrzejší „ třiapůlmetrák “ na světě. 1,4l motor  z koprodukce Renault-Volvo byl převzat z vozu Volvo 343, dále měl vůz 5-ti stupňovou převodovku a ráfky 4 ½ palců široké. Výbava odpovídala modelu R 5 TS. R 1225 – na podzim představen model R 5 GTL jako úsporná verze s přiškrceným motorem z R 1224, s bočními ochrannými panely.

1977                BřezenR „ Silver Star “  se stříbrnou metalízou, bočním „ kometa “ pruhem a ztmavenými okny. Technická část byla z modelu R 5 TL. Dále měly modely delší stěrače, otočné sluneční clony, ztmavené vnější zpětná zrcátka. R 1220 - již dále nevyráběno. R 1221 – dvouokruhové brzdy, světla H4. R 1222 – dvouokruhové brzdy, světla H4, výfuk až na záď vozu, diagnostická zásuvka pro servisní centrum. R 1225 – dvouokruhové brzdy, podtlakový posilovač brzd, světla H4, vyklápěcí okna vzadu, středová konzola pro rádio a reproduktor, diagnostická zásuvka pro servisní centrum. R 1224 - středová konzola pro rádio a reproduktor, diagnostická zásuvka pro servisní centrum, vyklápěcí okna vzadu a nápis TS na karoserii. R 1223 - středová konzola pro rádio a reproduktor, diagnostická zásuvka pro servisní centrum, vyklápěcí okna vzadu, kabel pro připojení radia. Září R 5 GTL Montana – sériová výbava zahrnuje VKV/SV rádio s kazetovým přehrávačem, halogenová světla, mlhová světla a zadní lapače nečistot.

1978                Duben - R 5 TS Rallye s metalickým lakem, zabarvenými okny, černým nárazníkem a spoilerem, zadními lapači nečistot a nápisem Renault 5 TS Rallye. Uprostřed roku přichází Renault 5 Automatic s třístupňovou automatickou převodovkou, motorem z R 5 GTL a bočními ochrannými panely jako R 5 GTL.

1979                R 1223 – na jaře modifikovaná přední náprava s 6 o záklonem a axiálními čepy. Na Frankfurtském autosalonu byl model R 5 značně přepracován. R 5 TL a GTL bylo možné objednat také jako pětidvéřový model. Všechny modely měly novou přístrojovou desku a volant, lepší sedačky, bezp. pásy vzadu, změněné výplně dveří. R 1221 – dvě vnitřní světla, větší zpětné zrcátko, zesílené brzdy. R 1222 – hlavové opěrky vpředu, u pětidvéřového modelu samonavíjecí pásy vzadu, nový úspornější motor 1108 ccm s výkonem 44 k. R 1225 - hlavové opěrky vpředu, u pětidvéřového modelu samonavíjecí pásy vzadu, nové vnitřní polstrování, hodiny, spínací skříňka vpravo od volantu, nárazník v antracitové barvě, motor se zmenšenou kompresí pro spalováni 91 okt. benzínu a výkonem 45 k, širší pneumatiky 145 SR 13, lepší odhlučnění vzduchovým filtrem a tlumícím materiálem na kapotě. R 1224, R 1225 Automatic - nové vnitřní polstrování, spínací skříňka vpravo od volantu, nárazník v antracitové barvě, odhlučnění jako u R 1225. ŘíjenR 5 Le Car – na základu R 5 TS postavená verze pro USA s teleskopickou anténou, bočními blikači a digitálními hodinami. Prosinec – Jako sportovní náčiní pro světový šampionát v rallye byl vyroben Renault 5 Turbo. Kdo by hledal zadní sedačky a zavazadlový prostor našel by jen motor o obsahu 1397 ccm přeplňovaný turbodmychadlem a výkonu 160 k. Motor s pětistupňovou převodovkou byl umístěn nad zadní nápravu. Pneumatiky vpředu 190/55 HR 340 a vzadu 220/55 VR 365 umožňovaly jízdu okolo 200 km/h.

1980                BřezenR 5 Alpine Special – sériově montovány kola z lehkých slitin a okrasný nápis na boku karoserie. Květen – V Berlíně představen model R 5 Le Car Van se zakrytovanými zadními okny a místo nich umístěny jen malé kulaté okénka. Automobil nabízela francouzská firma Heuliez. Říjen – Na Pařížském autosalóně vystavovala firma LM Sovra S.A. model R 5 Cabriolet s integrovaným ochranným obloukem za předními sedadly a samostatně oddělitelnou přední částí.

1981                KvětenR 5 GTL dostává přiškrcený motor 1,1l o výkonu 45 k a nové typové označení R 1227. Červen R 1225 Automatic má novou variantu s 1,4l motorem o výkonu 59 k, který má o 10% nižší spotřebu než starý 1,3l motor, je k dostání i jako pětidvéřová varianta. R 1222 – dostává též motor 1,1 l z modelu R 5 GTL. Červenec – všechny modely mají lepší antikorozní ochranu díky kataforéznímu nástřiku karoserie. SrpenR 1221 vyjíždí s chladičem a ventilátorem z modelu R 1222 a pro menší spotřebu s karburátorem Solex 32 DIS. Všechny modely mají nový kombinovaný přepínač světel,blikačů a houkačky. ZáříR 1221 – převodovka s delším stálým převodem. R 1224 a R 1225 Automatic sériově se ztmavenými okny.

1982                ÚnorR 5 GTL (R1227) – s úsporným motorem spojena pětistupňová převodovka. Nový přední nárazník s integrovaným spoilerem. Představen model R 5 Alpine Turbo (R122B) – 1,4l motor s turbodmychadlem za karburátorem měl výkon 108 k a zrychloval z 0 na 100 km/h za 9,1 s. Maximální rychlost pak byla 185 km/h. Základ vozu byl převzat z R 1223, novinky pak byly elektronické zapalování a kola z lehkých slitin. Další výbava zahrnovala kožený volant, řadička s koženou manžetou, ukazatel tlaku oleje, ukazatel plnícího tlaku a digitální hodiny umístěné na stropě. Na přání pak elektrické stahování oken. ČervenecR 5 TX (R1229) – k dispozici buď s pětistupňovou manuální nebo třístupňovou automatickou převodovkou. S manuální převodovkou se dodával 1,4l motor (65 k) a s automatickou o výkonu 59 k. Sériová výbava zahrnovala posilovač řízení, posilovač brzd, kola z lehkých slitin a otáčkoměr. ZáříR 1224 a R 1229 dostávají integrované elektronické zapalování z modelu R 122B.

1983                Únor – Akční model 5th Avenue v metalickém laku s nápisy, dvoubarevnými koly z lehkých slitin. Nabídka motorů buď o výkonu 45 k nebo 63 k. Dále model R 5 Alpine Turbo jako Special s přídavnými dálkovými světly, hasícím přístrojem a bočními nápisy na karoserii. ZáříGTL, TS a Automatic montovány s digitálními hodinami. Alpine Turbo sériově s elektrickým stahováním oken a zvětšenou palivovou nádrží na 63 l. Na přání posilovač řízení. Listopad – Akční modely Renault 5 Parisienne 2 a Renault 5 Club 5. Parisienne 2 má o 100 ccm větší obsah a o 6 k větší výkon než základní motor 949 ccm (43 k). Výbava : střešní okno, širší pneumatiky (145 SR 13) na módních kolech, přední spoiler a stěrač s ostřikovačem zadního skla. R 5 Club 5 měl dekorativní proužky na karoserii, přední spoiler, módní ozdobné čepičky ventilků a Stereo kazetový přehrávač.

1984                Prosinec – Po 14 letech produkce je výroba modelu R 5 zastavena. Nová R 5ka vyjíždí v lednu 1985 a je to již model s novou technikou ( motor uložen příčně, nový podvozek s McPhersony vpředu apod. )

 

Technické údaje